Dagelijks leven - Reisverslag uit Tondano, Indonesië van Manon Huitema - WaarBenJij.nu Dagelijks leven - Reisverslag uit Tondano, Indonesië van Manon Huitema - WaarBenJij.nu

Dagelijks leven

Blijf op de hoogte en volg Manon

09 Februari 2015 | Indonesië, Tondano

Selamat Malam.

Ik dacht laat ik jullie dit keer in mijn blog een beetje informeren over hoe mijn week eruit ziet. Wat voor leuke dingen we allemaal doen en hoe ons rooster eruit ziet. Wat de verschillende lessen voor thema hebben.

Zoals bij velen begint de dag bij de wekker.... altijd fijn.

Maandag gaat de wekker rond kwart over 6 want om 7 uur moet ik aanwezig zijn op de SD, dit is een basisschool. De school zit op het zelfde terein als de asrama. Er zitten alleen geen kinderen van de asrama daar op school. De meeste kinderen die hier in de Asrama wonen zijn ouder vanaf een jaar of 10/11. Dus wanneer ik bij de ''basischool'' ben aangekomen kan mijn dag beginnen. Wel is er een groot verschil in onderwijs als bij ons. Laat ik het puntgewijs eventjes voor jullie citeren.
1. Niemand maar dan ook niemand komt op tijd.....
2. De leerlingen beginnen in een soort apel in rijen met hun mooie uniformpjes aan daarna vertelt de directrice een nogal boeiend verhaal in een onmogelijke taal. Daarna zingen de kinderen vrolijke liedjes die ik inmiddels aan het leren ben.
3. Dik zijn is nooit fijn maar zeker niet hier in Indonesië. De juffen pakken gewoon een kind vast en zeggen dan tegen mij ''the fat one!!'' zo laten we het eens over pedagogisch verantwoord hebben.
4. Wanneer iedereen naar zijn of haar klaslokaal gaat word eerst het hele schoolgebouw opgeruimd. Er word geveegd en er word in de tuin gewerkt...
5. De zoon's en dochter's van de juffen/meester worden ontzettend voorgetrokken.
Natuurlijk kan ik deze lijst nog veel langer maken... maar voor nu is dit eerst genoeg. Wat wel een vergelijking is is dat er op deze school ook maar een meester werkt....

Maar goed terug naar de kern. Ik geef in deze klassen les over gezonde voeding. Ze beginnen rond een uur of 7... plan-plan en de school eindigd rond 11 uur/12 uur maar dit is ook weer per klas verschillend.
Wanneer ik daar klaar ben ga ik eerst naar onze rumah. Eventjes uitrusten en klaar stomen voor de middag.

Op maandag geef ik les over beroepen aan de kinderen van de asrama. Ik wil graag dat de kinderen achter hun eigen kwaliteiten komen en die later koppelen aan het beroep wat bij hun past. Dit zijn 4 lessen met de dezelfde groep daarna word er gewisseld.

We geven namelijk 4 workshops:
1. ik met beroepen
2. Janneke sport korfbal
3. Simon presentatie
4. Amber sport slagbal

Meestal duren deze lessen ong. een uurtje. Daarbij is de spelvorm en het beeldende heel belangrijk. Daarna is het verschillend wat we doen of we blijven nog even gezellig bij de asrama of we gaan naar huis.

S'avonds veranderen we in ware entertainers en vinden we het leuk om leuke spelletjes te doen met de kinderen. Dit zijn spelletjes zoals:
Stoelendans, Bingo, Disco enz...

Daarna zit onze dag erop en mogen we al slapend heerlijk luisteren naar de ratten die over ons plafond schieten.

Dan zijn we aangekomen bij de dinsdag. Op dinsdag ga ik ook s'morgens naar de SD en s'middags geef ik ook les op de Asrama. Dit keer alleen niet over beroepen maar Engels samen met Simone.
Ook dan ziet ons avondprogramma er hetzelfde uit. Vanaf deze week is alleen veranderd dat we s'avonds engels geven aan de seniors. De seniors kunnen niet overdag want dan hebben zij examens. Toch zijn ze gemotiveerd om van deze bule's engels te volgen.

Woensdag ga ik s'morgens niet naar de SD en heb ik s'middags weer mijn lessen over beroepen.

Donderdag ga ik s'morgens weer heerlijk naar de lieve kindjes van de SD. Dit is de laatste dag van de week dat ik naar de SD ga. En s'middags is het tijd voor alweer een lesje over beroepen.

Vrijdag geef ik s'middags weer een lesje beroepen.

In het weekend zijn we vrij. Afgelopen weekend hadden we bijvoorbeeld coaching. Dit hield in praten over onze ervaringen tot nu toe. De coaching vond plaatst bij opa Gerard. Gerard woont niet in Tondano maar in Tomohon zo we gingen lekker een nachtje logeren. Maar deze coaching vind uiteraard niet elk weekend plaats tenzij we dat willen. In het weekend is er mogelijkheid om zelf dingen te ondernemen of gezellig met pastor op stap. Deze zaterdag is alleen natuurlijk een speciale dag namelijk valentijnsdag. Het schijnt nog al groots te worden gevierd hier in Indonesië dus hadden we het leuke idee om een valentijdbal te organiseren.... word vervolgd.

Zondag morgen kan beginnen in de kerk maar uiteindelijk is dit geheel je eigen keuze. Wel stellen de mensen hier het erg op prijs als je komt.

Zo dit is een beetje mijn week in grote lijnen. Want wanneer ik elk detail ga vertellen is het elke week anders. Daarom houdt ik ook een schriftelijk dagboekje bij. Waar tot nu toe elke dag in is geschreven.

Nog even extra info.

1. Het eten word beter!!
2. Het douchen is heerlijk.... Er is namelijk een soort kleine slang waar je volgens mij normaal gesprokken je kont mee wast. Maar wanneer je als een soort mogli gaat zitten kun je er prima mee douchen....
3. De wc is geen groot probleem want er is ook gewoon een normale wc....

Zo ik denk dat dit wel weer genoeg info is..
Als er nog dingen zijn die jullie graag zouden willen weten.. laat het even weten. Inspiratie is altijd welkom!!

Sampai jumpai!!

And lot's of kisses from indo


  • 09 Februari 2015 - 15:28

    Jinke:

    Goed bezig daar Manon ! Ontzettend leuk om je te volgen .

  • 09 Februari 2015 - 16:00

    Martje En Jan:

    We zijn weer heel wat dingen aan de weet gekomen, ook over jouw normale leven hier

  • 09 Februari 2015 - 17:21

    Gea:

    Mooi geschreven manon, wat een belevenis daar. Leuk je te volgen. Liefs van ons, xxx

  • 09 Februari 2015 - 18:11

    Greet :


    Fantastisch dat je het zo naar de zin hebt!!!

  • 09 Februari 2015 - 18:47

    Yvonne:

    hey manon,

    Je 3e blog al in nog geen 3 weken tijd, top!

    Zo te lezen ben je best druk, de hele week.
    Leuk om te weten hoe je week en weekend er in grote lijnen uit ziet!
    Je hebt wel heel veel afwisseling, qua les geven en aan wie je les geeft, dat lijkt me wel fijn.

    Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal, veel liefs Yvonne


  • 09 Februari 2015 - 18:53

    Marian Dirksma:

    Hallo Manon,

    Van je oom hoorde ik over je stage in Indonesië.
    Enorm leuk om je belevenissen te lezen, wat een ervaring!
    Veel succes nog en vooral veel plezier!

    Marian Dirksma

  • 09 Februari 2015 - 18:56

    Mama:

    Lieve manon wat weer een super leuk verhaal!!ik ben trots op je!! En wat leuk om te lezen wat je zoal doet..ik zie aan de foto's dat je geniet van wat je doet..erg mooi om te zien!!die afwisseling in wat je doet is ook mooi..wij kijken ook alweer uit naar je volgende verhaal..ook echt super dat je zo trouw schrijft!!sucses met alles!! Liefs mama

  • 09 Februari 2015 - 20:40

    Cock:

    Ha Manon,

    Weer een leuk verhaal. Heb nu ook eens de foto's bekeken. Wat een leuke kinderen en wat ziet het er daar mooi uit. Veel plezier en graag tot het volgende verslag. Groeten van ons allemaal!!

  • 09 Februari 2015 - 20:58

    Anneke Van Der Linde:

    Man zeg wat weer een leuk verhaal, zo geniet je straks wel weer van alle luxe dingen die wij hier hebben. Wat voor ons eigenlijk heel gewoon is. Wat een wereld van verschil en wat beginnen de scholen daar mooi op tijd zeg 7 uur. Pluk de dag zie wel aan de foto`s dat jullie het wel naar de zin hebben. Stralende foto`s geniet er nog lekker van de mooie natuur daar. Groetjes van ons allen Anneke

  • 09 Februari 2015 - 22:13

    Lipkje :

    Zooooo...wat een mooi verhaal! Ik kan me voorstellen dat jouw moeder supertrots op je is, want ik ben het ook al, als voormalige juf! Het mooiste is dat je zo genieten kan en totaal relaxed met alles omgaat. Jullie lijken me een hecht team! Hartelijke groet!Lipkje

  • 10 Februari 2015 - 20:19

    Sietske:

    Gaaaaaffffff om weer een verslag te lezen van je. Erg leuk. Genieten daar, maar dat doe je volgens mij wel!! Tot horens. Doei.

  • 11 Februari 2015 - 14:09

    Karin:

    Super dat je regelmatig wat schrijft en foto's erbij doet. Het is een echt reisverslag. Mooi dat je het zo goed naar je zin hebt. Blijf lekker schrijven. Op naar t volgende verslag.
    Liefs uit Vroomshoop

  • 11 Februari 2015 - 15:41

    Doeke , Janke , Corné , Jesper En Meike:

    Hoi Manon

    Wij volgen jou ook.
    Wat een belevenis zeg. Wij zijn super trots op jou dat jij dit doet.
    Het is niet niks dit project.
    We wensen jullie en vooral jou nog veel plezier.

    En lezen graag het volgende bericht van jou.

    Groetjes
    Doeke , Janke
    Corné , Jesper en Meike

  • 13 Februari 2015 - 14:35

    Ukie:

    Wel heel gaaf dat jullie ook nog overal naar toe gaan om zelf ook dingen te bekijken. Ook al is het bovenop zo'n gammel busje best spannend!

  • 19 Februari 2015 - 08:56

    Groep Geel Van De Duisterhotschool:

    Hoi Juf Manon.
    Wat fijn dat we jou op deze manier kunnen volgen.
    Wij zijn best nieuwsgierig over je stage in Indonesie.
    leuk om te zien dat je het naar je zin hebt.
    Vraag van de kinderen.
    - wat eet je?
    - hoeveel kinderen heb je in de klas?
    - Hoe oud zijn ze?
    - Ga je ook een rat vangen?

    Het gaat hier wel goed, maar we missen je wel.
    Groetjes van alle kinderen van Groep Geel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 30 Nov. 2014
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 8269

Voorgaande reizen:

22 Januari 2015 - 19 April 2015

Crea project Indonesië

Landen bezocht: